Min fotografiske rejse startede i det små, da min gode far Henry satte mig igang med at fotografere en baggård med
sit kamera, da jeg var barn. Billederne har næppe været inspirerende, og det
var rullefilm, der skulle fremkaldes, men det må alligevel have sat sig spor i
mig. Sidenhen købte mine forældre et lille kamera til mig i Polen i 1986, og
fra da af var mit hjerte tabt til fotografiet.
I 2006 fik jeg foræret et digitalt Nikon Coolpix af min mand og dernæst gik det
hurtigt.
Jeg uploadede nogle af mine fotos på internettet, der blev spottet af en tysk
fotograf uddannet i USA. Han var begejstret for mit arbejde og henviste mig til
diverse internationale fotofora, hvor jeg begyndte at uploade mine fotos samt
diskutere med andre fotografer fra hele verden. Det var meget lærerigt og
inspirerende.
Jeg
vandt mange internationale "awards", blev tilbudt at lave fællesudstillinger
med folk fra bla. Tyrkiet og England, jeg blev kontaktet fra USA mhp køb af
foto, og jeg gav tilladelse til, at mine fotos kunne blive udstillet på en
pakistansk fotofestival. I løbet af kort tid åbnede verden sig for mig via
fotografiet, som er et universelt sprog.
Ukendte mennesker fra forskellige nationer begyndte at henvise til og bruge
mine fotos i diskussioner på internettet, og samtidig skrev jeg sammen med en
spændende matematiker fra Schweiz et filosofisk poetisk manuskript tilsat vore
egne fotos.
Den tyske fotograf, der havde sat mig igang, tilkendegav, at jeg var en bedre
fotograf end ham. Det var en smuk gestus og en god støtte, men samtidig kunne
jeg vitterligt se, at der var stor forskel på de enkelte fotografer. Det var
ikke uddannelse eller udstyr, der gjorde forskellen, men øjet der ser; det
enkelte menneskes idérigdom; sjælen der bliver lagt ind i et foto og rækker ud
og rører ved noget i det enkelte menneske, fortæller en historie, skaber en
stemning.
I efteråret 2007 meldte jeg mig ind i Halsnæs Fotoklub efter at have fået
foræret et spejlreflekskamera, Nikon D80. Jeg var begyndt at eksperimentere med
fotos, og dette medlemskab medførte, at jeg begyndte at deltage i konkurrencer
og fik i første hug antaget en serie på ti fotos, ”Reflections of an artist”, i
den internationale fotosalon The Golden, hvor jeg blev tildelt den
internationale fotografpris FIAP HM. Jeg modtog den med røde kinder og stor
glæde.
Sidenhen er det gået slag i slag med
årlige antagelser på Den Nationale og Den Censurerede/ Den Kreative samt
antagelser i Region Nord, Mellem Sund & Bælt samt diverse dommerdiplomer og
antagelse i SDFs årbog i 2010.
SDF sendte en journalist og interviewede mig til
deres nationale fotoblad med forside og en lang artikel med mange af mine fotos
indeni. Endnu en stor glæde for mig og en ære at være på forsiden af den første
udgave i A4 format.
Jeg udstillede fotos på et
galleri i Haderslev, hvilket var en god oplevelse med megen god kritik, og jeg
fik solgt et smukt foto til et gods i England og havde derefter min egen
fotoudstilling på KVLs flotte bibliotek. En udstilling der blev indledt med
fernisering og tale af undertegnede. Udstillingen hang et par måneder og blev
set af mange mennesker, og jeg har ladet mig fortælle, at mange var
begejstrede.
Fotoarbejde for Historisk Forening og udstillede fotos på Historisk Dag med
nogle klubmedlemmer er det blevet til, udstilling på teatret Støbeskeen
samt internt i klubben til Krudtværksfestival.
Jeg fik holdt foredrag i landets ældste fotoklub i Herlev samt i
Roskilde hvor jeg fokuserede på det filosofiske samt fortællende aspekt
ved min fotografi fremfor ren teknik. Det er indholdet, jeg brænder for!
Jeg blev også spurgt, om jeg ville være dommer i en fotokonkurrence, men
takkede pænt nej, da jeg ikke altid følger de helt gængse regler samt
fortrinsvis fokuserer på indholdet og ikke teknikken i et foto.
Trods min milde lidt tilbageholdende natur nyder jeg at udfordre
mig selv og lære nyt fremfor at hvile i et konsensusfællesskab. Siden 2009 har
jeg været fotograf for den lokale Bandidosklub Northcoast samt andre
chapters. Jeg bad om lov til at komme med bag murene og fotografere fester,
mindehøjtideligheder etc Det har været lærerigt at fotografere et anderledes
miljø præget af meget negativ omtale i medierne. Min indfaldsvinkel har været
og er, at vi alle har godt at byde på, og hvert individ skal mødes med respekt.
Vi har alle en baggrund for at opføre os, som vi gør, og tillid og
empati kan føre godt med sig, hvorimod indignation og vrede bremser meget
godt.
De mange år bag murene har ført til, at jeg har skrevet en bog til og om
Bandidos, der kom dem i hænde som jubilæumsbog i 2013, hvor Bandidos har
eksisteret i Danmark i tyve år. Bogen er unika og forbeholdt klubben. Det var
een afbetingelserne for at lave den.
Bogen gav jeg Jacob Holdt lov til at læse med tilladelse fra banditterne. Han
mente, at den virkelig ville rykke ved noget i befolkningen, hvis den fik lov
til at blive udgivet. Han og jeg har grundlæggende samme indfaldsvinkel til
minoriteter og udstødte, ja mennesker generelt, så vi har haft nogle
fornøjelige timer sammen. Jeg tog Jacob med i rockerborgen for at møde mine
banditter, vi tog een af rockerne med til foredrag på juridisk fakultet og jeg
fik besøgt Jacob hjemme, i hans sommerhus og til eet af hans foredrag. Jeg tog
ham med til en julefrokost i Borgen, og da han ønskede at bruge klubben som
kulisse for en udsendelse på DR K med interview af idealister, fik jeg det
arrangeret i fællesskab med en rocker. At Jacob så viste sig at have et
lemfældigt forhold til sandheden og havde et stort behov for selvpromovering
betød desværre, at min årelange beundring aftog, og min energi blev lagt andre steder.
Min nysgerrighed fik mig også sat i håndjern bagbundet på asfalten på
Amagerbrogade i december 2009 til klimatopmødet, da jeg holdt mig i
nærheden af Den Sorte Blok for at fotografere disse ballademagere, der kun
deltog for at skabe ravage. Dog fik jeg taget en del gode fotos, selvom de ikke
helt opvejede flere timers frygtelig ventetid på asfalten i de såkaldte
"futtog" i koldt vintervejr.
Jeg har brugt mange timer i forladte bygninger i land og by. Adrenalinen pumper
når jeg bevæger mig rundt i i de tilsyneladende forladte huse i byerne, hvor
romaer og narkomaner sover og besørger på gulvene. En bagside af vores samfund
som de færreste oplever. Anderledes står det til på landet, hvor huse og gårde
langsomt hensygner og indtages af naturen, mens inventaret fortæller historier
om de tidligere beboeres liv og drømme. Væggene emmer af de afdøde mennesker.
Aftryk der fornemmes når man vandrer rundt i huset som en uindbuden gæst.
Derfor træder man ind og ud med respekt.
Jeg har fotograferet på Sølund Festival blandt farverige handicappede
mennesker, der alle elskede kameraet. Dog var der andre miner på blandt
pårørende og pædagoger, så det var en vanskelig balancegang.
Jeg har fotograferet fra sidelinien til et bryllup i amerikanerbilklubben
North Coast Cruisers. Det var vores gave fra klubbens side til ægteparret. Jeg
fik sidenhen at vide, at mine fotos havde været bedre end bryllupsfotografens
fotos, hvilket var et stort skulderklap. Det lunede virkelig.
Generelt har jeg prøvet kræfter med mange former for fotografi:
Produktfotografi, firmafotografi indenfor wellness, konfirmationer, intim gave
til en kommende mand, biler, dyr, naturen, arabisk bryllup, foto af bygninger
til en historisk klub, forladte steder, kunstfotografi, dokumentar etc
Det var en stor ære, at der var blevet bidt mærke i mit arbejde trods det, at
jeg ikke reklamerer for mig selv. Endelig kunne jeg vende tilbage til
kunstfotografiet, som ligger mit hjerte nær efter i en periode at have
fotograferet meget andet, hvilket dog har givet mig en god portion erfaring,
som jeg altid vil bære med mig.
I 2012 udstillede vi i Kulturspinderiets fantastiske lokaler i Silkeborg,
hvor vi i fællesskab lavede en flot udstilling, der bla. fik flotte
anbefalinger på SDFs hjemmeside: http://www.sdf.dk/article.php?id=917#entry16022
I august 2012 var vi fire fotografer, der udstillede til Halsnæs Åbne
Atelierdøre, hvilket var endnu en chance for at vise fotografiets store
spændvidde til et mere lokalt publikum, og jeg fik solgt et foto til Tasmanien
i Australien.
I Vingesus har vi spredt vores vinger og udstillet en del steder. Mest
spændende har det dog været, da vi i 2014 udstillede vi på et prestigefyldt
gammelt fotogalleri i Østberlin/Friedrichshain, hvor mange berømte fotografer
har hængt. I det store udland nyder fotografiet som kunst stor respekt. Nu
mangler vi blot at få åbnet danskernes øjne for fotografiets store potentiale.
Vi fik også udstillet i Oslo, og sidenhen var vi nogle stykker fra Vingesus,
der fik antaget fotos på galleri Art´et`Mis i Paris. Det var en stor oplevelse
at udstille i hjertet af Paris, kunstens og kærlighedens by, få måneder inden
byen blev ramt af skrækkelig terror på Charlie Hebdo. Det understreger på mest
brutal vis, hvor universel og stærk en udtryksform billedkunst er som helhed.
Kunsten skal ud. Den skal ikke stækkes.
Jeg har udstillet på
egen hånd fotos i Ateliersalens Galleri i Jægerspris hos et dejligt ægtepar,
der brænder for opera og billedkunst især. Deres galleri er en oase af varme,
engagement og kunst.
Desuden har jeg haft en løbende
udstilling på Forsvarskommandoen på Holmen gennem nogle år.
I Vingesus havde vi en flot udstilling i Pakhuset i Nykøb. Sj. Forude venter
bla. Estland samt Skovhuset, så vi er så sandelig kommet ind i varmen.
Jeg har allieret mig med en dygtig rammemand, som med sit dygtige håndelag har tilpasset gamle rammer til mine billeder. Jeg er meget begejstret for roen og skønheden i de gamle rammer. En ro vi behøver i en travlt hverdag. Rammemanden brænder for min kunst og har derfor ageret dygtig model for mine vilde ideer i årets løb. En fornøjelse med god hjælp samt en uhøjtidelighed som åbner op for kreativiteten, og et bogprojekt er da også på vej:)
Kommentarer fra nogle gæster til Vingesus´første udstilling:
"Hej
vingesusere Jeg var lige forbi i går. Tiden skriger på web og net, men for at gå ind i hjertekulen hos mig skal billeder printes og præsenteres. Det var bare i orden. Flotte lokaler. På en historisk lokalitet hvor der sandsynligvis tilbage i tiden blev produceret papir der ville kunne danne baggrund for kvalitetsprint i dag. Flot præsenterede billeder hvor kunstnerne havde gjort deres ypperste for at billederne kom til deres ret. Smag og behag er forskellig, men kan altid diskuteres. Personligt er jeg til de mere stille udtryk. Det var der skam også. Der var forskellige installationer. Det var spændende at se det uendeligt antal forskellige skygger som de delvis transperante ophængte fugle dannede. mvh Carsten Fihl" |
Ole Klintebæk | 13. jun 2012, 23:41:08 |
|
Det er en fantastisk
udstilling, der viser billeder med udtryk lang ud over den sædvanlige
fotokonkurrence-genre. Her leges der med de digitale muligheder og det helt
personlige udtryk. Det er fotokunst, der bryder grænserne ind til den mere
penselbaserede billedkunst uden dog at give sig ud for at være malerier
overhovedet. Det er meget forskellige billeder (og et enkelt lyd/billed-værk og lidt skulptur-agtigt til væggen) fra 'almindelige' fotos over kompositter, sammenkopieringer, farve-manipuleringer til tryk oven på fotobaggrunde. Der er noget for alle på den udstilling. Vingesus er med til at sprænge rammerne for, hvad nutidige fotografer kan tillade sig at gøre ved mediet. Nu må vi håbe kunst-købere også kan se fidusen. |
Frank Jørgensen | 13. jun 2012, 16:59:21 |
ASDF, AFIAP Negativ Roskilde |
Vingerne bær for
Vingesus i Kulturspinderiet i Silkeborg. En meget flot udstilling med meget forskellige udtryk. Billederne klær hinanden på trods af deres forskellige teknik og den samlede udstilling bærer præg af et godt gennembearbejdet materiale. Falder din vej forbi Silkeborg inden den 1. juli, så vil jeg anbefale et besøg på Kulturspinderiet for en stor fotografisk oplevelse. |
Photographic CV:
Annemette Rosenborg Eriksen
Hanehovedvej 155
DK-3300 Frederiksværk
Exhibitions:
2015
Pakhuset, Nykøbing Sj.
AtelierSalens Galleri, Jægerspris
Hvidovre Library(with Fotokunstgruppen VINGESUS)
2014 ”Mois de la Photo”, Galerie Art’ et Miss, Paris (group exhibition)
”Vingesus”, Gjethuset, Frederiksværk, Denmark (with Fotokunstgruppen VINGESUS)
“Identity Lost“, Fotogalerie Friedrichshain, Berlin (with Fotokunstgruppen
VINGESUS)
”Nærvær og Tab”, Fotografiens Hus, Oslo (with Fotokunstgruppen VINGESUS)
2013 SDC, Ballerup
PA Pension
Rødovre bibliotek
2012
”Sindbilleder”, Kulturspinderiet, Silkeborg; Denmark
(with Fotokunstgruppen VINGESUS)
Åbne Atelierdøre
2011 Danish Defence Command
2010 The ”Støbeskeen” Theatre
2008 Historisk dag (Day of History), Halsnæs
The ”Støbeskeen” Theatre
KVL Main Library
2007 Det Lille Galleri, Haderslev
Previous Pakistani Photo Festival
Years Gjethuset, Frederiksværk
Krudtværksfestival, Frederiksværk
Publications and references:
Dansk Fotografi, 1/2009 (Danish)
Brennpunkt, Magazin für Fotografie, 1/2014 (German)
Dansk Fotografi, 1/2014 (Danish)
Lófficiel Galeries & Museés, Paris, 11/2014(French)
Coming exhibitions:
2016
Rapla County Centre for Contemporary Art, Estonia (group exhibition)
Bornholms kunstforening/Galleri Rasch
Torup
2017 Skovhuset, Værløse (with Fotokunstgruppen VINGESUS)