Min fotografiske rejse startede i det små, da min gode far Henry satte mig igang med at fotografere en baggård med sit kamera, da jeg var barn. Billederne har næppe været inspirerende, og det var rullefilm, der skulle fremkaldes, men det må alligevel have sat sig spor i mig. Sidenhen købte mine forældre et lille kamera til mig i Polen i 1986, og fra da af var mit hjerte tabt til fotografiet.
I 2006 fik jeg foræret et digitalt Nikon Coolpix af min mand og dernæst gik det hurtigt.
Jeg uploadede nogle af mine fotos på internettet, der blev spottet af en tysk fotograf uddannet i USA. Han var begejstret for mit arbejde og henviste mig til diverse internationale fotofora, hvor jeg begyndte at uploade mine fotos samt diskutere med andre fotografer fra hele verden. Det var meget lærerigt og inspirerende.

 Jeg vandt mange internationale "awards", blev tilbudt at lave fællesudstillinger med folk fra bla. Tyrkiet og England, jeg blev kontaktet fra USA mhp køb af foto, og jeg gav tilladelse til, at mine fotos kunne blive udstillet på en pakistansk fotofestival. I løbet af kort tid åbnede verden sig for mig via fotografiet, som er et universelt sprog.
Ukendte mennesker fra forskellige nationer begyndte at henvise til og bruge mine fotos i diskussioner på internettet, og samtidig skrev jeg sammen med en spændende matematiker fra Schweiz et filosofisk poetisk manuskript tilsat vore egne fotos.
Den tyske fotograf, der havde sat mig igang, tilkendegav, at jeg var en bedre fotograf end ham. Det var en smuk gestus og en god støtte, men samtidig kunne jeg vitterligt se, at der var stor forskel på de enkelte fotografer. Det var ikke uddannelse eller udstyr, der gjorde forskellen, men øjet der ser; det enkelte menneskes idérigdom; sjælen der bliver lagt ind i et foto og rækker ud og rører ved noget i det enkelte menneske, fortæller en historie, skaber en stemning.
I efteråret 2007 meldte jeg mig ind i Halsnæs Fotoklub efter at have fået foræret et spejlreflekskamera, Nikon D80. Jeg var begyndt at eksperimentere med fotos, og dette medlemskab medførte, at jeg begyndte at deltage i konkurrencer og fik i første hug antaget en serie på ti fotos, ”Reflections of an artist”, i den internationale fotosalon The Golden, hvor jeg blev tildelt den internationale fotografpris FIAP HM. Jeg modtog den med røde kinder og stor glæde.

Sidenhen er det gået slag i slag med årlige antagelser på Den Nationale og Den Censurerede/ Den Kreative samt antagelser i Region Nord, Mellem Sund & Bælt samt diverse dommerdiplomer og antagelse i SDFs årbog i 2010.
SDF sendte en journalist og interviewede mig til deres nationale fotoblad med forside og en lang artikel med mange af mine fotos indeni. Endnu en stor glæde for mig og en ære at være på forsiden af den første udgave i A4 format.

Jeg udstillede fotos på et galleri i Haderslev, hvilket var en god oplevelse med megen god kritik, og jeg fik solgt et smukt foto til et gods i England og havde derefter min egen fotoudstilling på KVLs flotte bibliotek. En udstilling der blev indledt med fernisering og tale af undertegnede. Udstillingen hang et par måneder og blev set af mange mennesker, og jeg har ladet mig fortælle, at mange var begejstrede.
Fotoarbejde for Historisk Forening og udstillede fotos på Historisk Dag med nogle klubmedlemmer er det blevet til, udstilling på teatret Støbeskeen samt internt i klubben til Krudtværksfestival.

Jeg fik holdt foredrag i landets ældste fotoklub i Herlev samt i Roskilde hvor jeg fokuserede på det filosofiske samt fortællende aspekt ved min fotografi fremfor ren teknik. Det er indholdet, jeg brænder for!
Jeg blev også spurgt, om jeg ville være dommer i en fotokonkurrence, men takkede pænt nej, da jeg ikke altid følger de helt gængse regler samt fortrinsvis fokuserer på indholdet og ikke teknikken i et foto.

 Trods min milde lidt tilbageholdende natur nyder jeg at udfordre mig selv og lære nyt fremfor at hvile i et konsensusfællesskab. Siden 2009 har jeg været fotograf for den lokale Bandidosklub Northcoast samt andre chapters. Jeg bad om lov til at komme med bag murene og fotografere fester, mindehøjtideligheder etc Det har været lærerigt at fotografere et anderledes miljø præget af meget negativ omtale i medierne. Min indfaldsvinkel har været og er, at vi alle har godt at byde på, og hvert individ skal mødes med respekt. Vi har alle en baggrund for at opføre os, som vi gør, og tillid og empati kan føre godt med sig, hvorimod indignation og vrede bremser meget godt.
De mange år bag murene har ført til, at jeg har skrevet en bog til og om Bandidos, der kom dem i hænde som jubilæumsbog i 2013, hvor Bandidos har eksisteret i Danmark i tyve år. Bogen er unika og forbeholdt klubben. Det var een afbetingelserne for at lave den.
Bogen gav jeg Jacob Holdt lov til at læse med tilladelse fra banditterne. Han mente, at den virkelig ville rykke ved noget i befolkningen, hvis den fik lov til at blive udgivet. Han og jeg har grundlæggende samme indfaldsvinkel til minoriteter og udstødte, ja mennesker generelt, så vi har haft nogle fornøjelige timer sammen. Jeg tog Jacob med i rockerborgen for at møde mine banditter, vi tog een af rockerne med til foredrag på juridisk fakultet og jeg fik besøgt Jacob hjemme, i hans sommerhus og til eet af hans foredrag. Jeg tog ham med til en julefrokost i Borgen, og da han ønskede at bruge klubben som kulisse for en udsendelse på DR K med interview af idealister, fik jeg det arrangeret i fællesskab med en rocker. At Jacob så viste sig at have et lemfældigt forhold til sandheden og havde et stort behov for selvpromovering betød desværre, at min årelange beundring aftog, og min energi blev lagt andre steder.
Min nysgerrighed fik mig også sat i håndjern bagbundet på asfalten på Amagerbrogade i december 2009 til klimatopmødet, da jeg holdt mig i nærheden af Den Sorte Blok for at fotografere disse ballademagere, der kun deltog for at skabe ravage. Dog fik jeg taget en del gode fotos, selvom de ikke helt opvejede flere timers frygtelig ventetid på asfalten i de såkaldte "futtog" i koldt vintervejr.
Jeg har brugt mange timer i forladte bygninger i land og by. Adrenalinen pumper når jeg bevæger mig rundt i i de tilsyneladende forladte huse i byerne, hvor romaer og narkomaner sover og besørger på gulvene. En bagside af vores samfund som de færreste oplever. Anderledes står det til på landet, hvor huse og gårde langsomt hensygner og indtages af naturen, mens inventaret fortæller historier om de tidligere beboeres liv og drømme. Væggene emmer af de afdøde mennesker. Aftryk der fornemmes når man vandrer rundt i huset som en uindbuden gæst. Derfor træder man ind og ud med respekt.
Jeg har fotograferet på Sølund Festival blandt farverige handicappede mennesker, der alle elskede kameraet. Dog var der andre miner på blandt pårørende og pædagoger, så det var en vanskelig balancegang.
Jeg har fotograferet fra sidelinien til et bryllup i amerikanerbilklubben North Coast Cruisers. Det var vores gave fra klubbens side til ægteparret. Jeg fik sidenhen at vide, at mine fotos havde været bedre end bryllupsfotografens fotos, hvilket var et stort skulderklap. Det lunede virkelig.
Generelt har jeg prøvet kræfter med mange former for fotografi: Produktfotografi, firmafotografi indenfor wellness, konfirmationer, intim gave til en kommende mand, biler, dyr, naturen, arabisk bryllup, foto af bygninger til en historisk klub, forladte steder, kunstfotografi, dokumentar etc

I 2011 blev jeg kontaktet af Josephine Ernst og tilbudt en plads i kunstnergruppen "Vingesus"/ http://vingesus.net/

Det var en stor ære, at der var blevet bidt mærke i mit arbejde trods det, at jeg ikke reklamerer for mig selv. Endelig kunne jeg vende tilbage til kunstfotografiet, som ligger mit hjerte nær efter i en periode at have fotograferet meget andet, hvilket dog har givet mig en god portion erfaring, som jeg altid vil bære med mig.
I 2012 udstillede vi i Kulturspinderiets fantastiske lokaler i Silkeborg, hvor vi i fællesskab lavede en flot udstilling, der bla. fik flotte anbefalinger på SDFs hjemmeside:  http://www.sdf.dk/article.php?id=917#entry16022
I august 2012 var vi fire fotografer, der udstillede til Halsnæs Åbne Atelierdøre, hvilket var endnu en chance for at vise fotografiets store spændvidde til et mere lokalt publikum, og jeg fik solgt et foto til Tasmanien i Australien.
I Vingesus har vi spredt vores vinger og udstillet en del steder. Mest spændende har det dog været, da vi i 2014 udstillede vi på et prestigefyldt gammelt fotogalleri i Østberlin/Friedrichshain, hvor mange berømte fotografer har hængt. I det store udland nyder fotografiet som kunst stor respekt. Nu mangler vi blot at få åbnet danskernes øjne for fotografiets store potentiale.
Vi fik også udstillet i Oslo, og sidenhen var vi nogle stykker fra Vingesus, der fik antaget fotos på galleri Art´et`Mis i Paris. Det var en stor oplevelse at udstille i hjertet af Paris, kunstens og kærlighedens by, få måneder inden byen blev ramt af skrækkelig terror på Charlie Hebdo. Det understreger på mest brutal vis, hvor universel og stærk en udtryksform billedkunst er som helhed. Kunsten skal ud. Den skal ikke stækkes.
Jeg har udstillet på egen hånd fotos i Ateliersalens Galleri i Jægerspris hos et dejligt ægtepar, der brænder for opera og billedkunst især. Deres galleri er en oase af varme, engagement og kunst.

Desuden har jeg haft en løbende udstilling på Forsvarskommandoen på Holmen gennem nogle år.
I Vingesus havde vi en flot udstilling i Pakhuset i Nykøb. Sj. Forude venter bla. Estland samt Skovhuset, så vi er så sandelig kommet ind i varmen.

Jeg har allieret mig med en dygtig rammemand, som med sit dygtige håndelag har tilpasset gamle rammer til mine billeder. Jeg er meget begejstret for roen og skønheden i de gamle rammer. En ro vi behøver i en travlt hverdag. Rammemanden brænder for min kunst og har derfor ageret dygtig model for mine vilde ideer i årets løb. En fornøjelse med god hjælp samt en uhøjtidelighed som åbner op for kreativiteten, og et bogprojekt er da også på vej:)

Kommentarer fra nogle gæster til Vingesus´første udstilling:

"Hej vingesusere
Jeg var lige forbi i går. Tiden skriger på web og net,
men for at gå ind i hjertekulen hos mig skal billeder
printes og præsenteres.

Det var bare i orden.
Flotte lokaler. På en historisk lokalitet hvor der
 sandsynligvis tilbage i tiden blev produceret papir
der ville kunne danne baggrund for kvalitetsprint
i dag.

Flot præsenterede billeder hvor kunstnerne havde
gjort deres ypperste for at billederne kom til deres ret.

Smag og behag er forskellig, men kan altid diskuteres.
Personligt er jeg til de mere stille udtryk. Det var der
skam også.

Der var forskellige installationer. Det var spændende
 at se det uendeligt antal forskellige skygger som de
delvis transperante ophængte fugle dannede.

mvh
Carsten Fihl"

 

Ole Klintebæk 13. jun 2012, 23:41:08


 

 
 
Det er en fantastisk udstilling, der viser billeder med udtryk lang ud over den sædvanlige fotokonkurrence-genre. Her leges der med de digitale muligheder og det helt personlige udtryk. Det er fotokunst, der bryder grænserne ind til den mere penselbaserede billedkunst uden dog at give sig ud for at være malerier overhovedet.
Det er meget forskellige billeder (og et enkelt lyd/billed-værk og lidt skulptur-agtigt til væggen) fra 'almindelige' fotos over kompositter, sammenkopieringer, farve-manipuleringer til tryk oven på fotobaggrunde. Der er noget for alle på den udstilling.
Vingesus er med til at sprænge rammerne for, hvad nutidige fotografer kan tillade sig at gøre ved mediet. Nu må vi håbe kunst-købere også kan se fidusen.

 

Frank Jørgensen 13. jun 2012, 16:59:21

ASDF, AFIAP
Negativ Roskilde 


 
Vingerne bær for Vingesus i Kulturspinderiet i Silkeborg.
En meget flot udstilling med meget forskellige udtryk.
Billederne klær hinanden på trods af deres forskellige teknik og den samlede udstilling bærer præg af et godt gennembearbejdet materiale.
Falder din vej forbi Silkeborg inden den 1. juli, så vil jeg anbefale et besøg på Kulturspinderiet for en stor fotografisk oplevelse.

 


 

Photographic CV:

 Annemette Rosenborg Eriksen

 Hanehovedvej 155

DK-3300 Frederiksværk

 amrespaetten@hotmail.com

www.rosenborgfoto.dk

 Exhibitions:
  2015               Pakhuset, Nykøbing Sj.

                       AtelierSalens Galleri, Jægerspris

                      Hvidovre Library(with Fotokunstgruppen VINGESUS)

 2014               ”Mois de la Photo”, Galerie Art’ et Miss, Paris (group exhibition)

                      ”Vingesus”, Gjethuset, Frederiksværk, Denmark (with Fotokunstgruppen VINGESUS)

                      “Identity Lost“, Fotogalerie Friedrichshain, Berlin (with Fotokunstgruppen VINGESUS)                                

                      ”Nærvær og Tab”, Fotografiens Hus, Oslo (with Fotokunstgruppen VINGESUS)

2013               SDC, Ballerup

                      PA Pension

                       Rødovre bibliotek                

2012               ”Sindbilleder”, Kulturspinderiet, Silkeborg; Denmark (with Fotokunstgruppen VINGESUS)
                      Åbne Atelierdøre

2011               Danish Defence Command

2010               The ”Støbeskeen” Theatre

2008               Historisk dag (Day of History), Halsnæs

                      The ”Støbeskeen” Theatre

                      KVL Main Library

2007               Det Lille Galleri, Haderslev

Previous         Pakistani Photo Festival

Years             Gjethuset, Frederiksværk

                      Krudtværksfestival, Frederiksværk

 Publications and references:

Dansk Fotografi, 1/2009 (Danish)

Brennpunkt, Magazin für Fotografie, 1/2014 (German)

Dansk Fotografi, 1/2014 (Danish)

Lófficiel Galeries & Museés, Paris, 11/2014(French)

  Coming exhibitions:

 2016               Rapla County Centre for Contemporary Art, Estonia (group exhibition)
    Bornholms kunstforening/Galleri Rasch
    Torup

2017               Skovhuset, Værløse (with Fotokunstgruppen VINGESUS)